Fall Guys: Ultimate Knockout game review

We staan op de rand van een klif, klaar om de kroon van de overwinning binnen te halen. Samen met een aantal andere spelers, hebben we ons een weg gebaand door een steile route bezaaid met obstakels en objecten die als enig doel hebben om jou zo snel mogelijk onderuit te halen. En daar is hij dan, de majestueuze kroon. Je springt voor de overwinning en … mist je doel compleet en ziet een andere speler de kroon voor je neus weggrijpen. Een scenario die je zo uit “Een spel zonder grenzen” of “Takeshi’s Castle” zou kunnen grijpen. Voeg aan deze scenario een hoop felle kleurtjes, zotte jellybean figuren oftwel Fall Guys, maffe kostuums toe. Verwerk dit dan in een hilarisch thema en je bekomt Fall Guys: Ultimate Knockout.

Absurd, chaotisch en pure fun

Fall Guys: Ultimate Knockout lijkt op het eerste zicht een simpele en kinderachtige game die je vrij rap onder die knie zal krijgen. Maar niets is minder waar, je merkt na enkele wedstrijden dat de game veel uitdagender is dan hij lijkt.

Elke wedstrijd begint met 60 online-spelers die in een serie van mini-games het tegen elkaar opnemen in een ware battle royal stijl. Elk willekeurig gekozen mini-games schakelt een deel van de tegenstanders uit, totdat de laatste finalegame aanbreekt. Hierin zullen de overgebleven spelers het tegen elkaar moeten opnemen om de overwinning oftewel de kroon binnen te halen. De overwinnaar krijgt in-game valuta voor zijn overwinning die hij kan inruilen voor skins, skin-kleuren en Fall Guys animaties.

Fall Guys: Ultimate Knockout in-game screenshot

Mini-games

Elke wedstrijd wordt meestal beslist in 5 tot 6 hilarische mini-games met elk hun verschillende uitdagingen. In het totaal zijn er 24 mini-games, die als volgt ingedeeld worden:

Race: Dit is het meest voorkomende type van mini-games. Hier moeten de spelers het tegen elkaar opnemen in een race gevuld met obstakels. Deze obstakels kunnen variëren van reuzen wieken, tot gigantische stukken fruit. Meestal eindigt de race als een bepaald aantal spelers over de eindstreep is gekomen, diegene die niet op tijd over de eindstreep geraakt, is uitgeschakeld.

Survival: In deze mini-games moeten de spelers een hoop uitdagingen overleven binnen een bepaalde periode. Dit varieert van het staand blijven op een roterend wiel met verschillende obstakels en gaten tot een memory game waarin de speler moet onthouden welke vloerpaneel de juiste afbeelding bevat.

Team: Deze mini-games laten verschillende spelers samen komen in 2 tot 4 teams. Tijd om al je verschillen aan de kant te schuiven en de krachten te bundelen. De verschillende teams zullen het tegen elkaar moeten opnemen om door te kunnen gaan naar de volgende ronde. Het team dat verliest valt af.

Finals: Nu wordt er bepaalt welke speler er uiteindelijk als overwinnaar eindigt. Dit kan gaan van een baan waar je moet rennen naar een kroon tot een spel waarbij je als enige speler een horde tegenstanders op je af krijgt die je staart willen grijpen. Indien je hem in je bezit kan houden voordat de tijd om is, heb je gewonnen.

Intense finales

Elke mini-game staat garant voor vele leuke en grappige spelmomenten. Van het Racen waarin je jouw onhandige Fall guy probeert recht te houden tussen een horde struikelende tegenstanders tot de chaotische team games waar alles in een mum van tijd kan kantelen. Op zich zijn deze mini-games simpel, maar de onhandige besturing van je Fall guy, de rondvliegende obstakels en klunzige tegenstanders zorgen ervoor dat deze toch een enorme uitdaging wordt. Ook stijgt het niveau na elke mini-ronde, waardoor je in de finals het spel toch serieus moet gaan beginnen te nemen. Gelach en gespeel ruilt zich dan in voor concentratie en pure beheersing. Combineer het vorige met een portie geluk, en je kan je zuurverdiende kroon binnenhalen.

Deze humoristische gameplay, non-serieuze looks en leuke mini-games zijn uiteindelijk het succes van Fall Guys: Ultimate Knockout. Deze game is een echte zomer revelatie en met al meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren op Steam, kan deze game zich momenteel kronen tot de nr. 1 bestverkochte game op Steam.

Entertainend en toch frustrerend

Kunnen we dan spreken over een absolute topper? Nee, er zijn nog wel enkele punten in Fall Guys: Ultimate Knockout die verbeterd kunnen worden. Zo zijn niet alle mini-games even leuk of uitdagend, zoals Perfect Match of Roll Out. Ook kunnen sommige teamspellen voor frustraties zorgen. Zoals uitgeschakeld worden, omdat je teamleden er niets van bakken of omdat je team met een speler minder speelt.

Ook heeft het spel momenteel nog last van hackers, niets is zo zenuwslopend om in de finals te verliezen van een speler die ineens vele malen sneller loopt of die als een raket direct naar de kroon springt. Dit zorgt wel voor de nodige frustraties en we hopen dat Mediatonic zijn belofte houdt om meer balans in het spel te brengen en om de hackers te bannen.

In-game screenshot

Conclusie

Is Fall Guys: Ultimate Knockout leuk? Vast en zeker! De game staat garant voor voldoende speelplezier en humor. We moeten wel toegeven dat je na een bepaald moment uitgekeken geraakt op de 24 mini-games en dat sommige ervan frustrerend zijn. We hopen dan ook dat Mediatonic de game zal voorzien van nieuwe content. Je speelt Fall Guys: Ultimate Knockout dan ook best in kleine porties van max. 1 uur per dag. Zo blijven de mini-games leuk en treed de verveling of frustratie niet op, het laatste wat je wil is dat je gaat rage-quitten bij dit spel.

Fall guys is beschikbaar op pc(Steam) en PS4. Speel je Fall Guys: Ultimate Knockout al of ben je van plan om deze aan te kopen? Laat het ons zeker weten in een reactie onderaan de pagina.

Ben je misschien van plan om een game pc te kopen, maar weet je niet goed wat je nodig hebt? Misschien kunnen wij je verder helpen? Contacteer ons dan vrijblijvend via onze website.