Good Company Review

De industriële sector, je moet er van houden. Hoge grauwe bedrijfshallen gevuld met een geur van verbrand rubber en waar mensen gedurende acht of meer uren per dag het zweet van hun voorhoofd laten afrollen. Dag in, dag uit, rollen dezelfde producten van de band om dit dan aan de eindgebruiker te verkassen. Ja, dit is kapitalisme op zijn best.

Op eerste zicht is dit helemaal niet zo spannend. We vroegen ons dan ook af waarom game ontwikkelaar “Chasing Carrots” op het idee kwam om Good Company te ontwikkelen, een game over de industrie sector… We stropten dan onze mouwen omhoog en gingen met goede moed onze shift starten.

Inleiding

Good Company is een game van het tycoon genre, waar je als doel hebt om een bedrijf op te zetten en te doen groeien. Je speelt de rol van architect, CEO en ingenieur in een groeiend elektronica-imperium. De tijdlijn speelt zich ergens halverwege de 20e eeuw af, in de gouden eeuw van Amerikaanse innovatie. Dit was een gouden era, omdat deze nog niet gedomineerd werd door grote corporaties. Het was vooral een tijd waar kwaliteit en innovatie op de eerste plaats stonden.

Hoewel het concept meer retro is, hebben ze toch gekozen om meer futuristische en hedendaagse mechanische automatisaties te implementeren. Hiermee heeft “Chasing Carrots” een aangename stijl en sfeer neergezet, die ver afwijkt van de wreedheid en harteloosheid waar de industriële revolutie ons nu gebracht heeft. Lekker gezellig en collegiaal, zoals je het er vroeger op de werkvloer kon ervaren.

Tycoon spellen hebben vaak als doel om zielloos tot een bepaalde uitkomst te komen. Good Company wijkt op dat gebied (gelukkig) af. Dit komt vooral door de diepgaande gameplay en in-game uitdagingen gecombineerd met de aanwezige esthetiek gebaseerd op de jaren 70 en 80. Ik bedoel, kijk eens naar deze spel computer, het blijft toch een mooi en functioneel toestel.

Good Company Game Device

Gameplay

Wel, hoe speel je dit spel dan? Heel simpel, je fabriek (of dat nu een gezellige garage is of een complex met meerdere gebouwen) heeft een ruimte waar binnenkomende basismaterialen worden aangeleverd. Dit kunnen grondstoffen zoals: kunststoffen, metalen, elektronische componenten of chemicaliën zijn. Deze grondstoffen neem je dan mee naar een werkbank om ze om te toveren naar componenten zoals led schermen en batterij pakketten. Vervolgens plaats je de ontwikkelde componenten op een assemblage tafel, om zo een afgewerkt product als eindresultaat te hebben.

Transporteer dit afgewerkt product nu naar een leveringszone in je bedrijfshal om dan je afgewerkte producten te verkopen. Hou de vraag van de consumenten markt goed in de gaten en pas je productiecapaciteit aan. Dit blijf je herhalen totdat je kan uitbreiden en personeel kan betalen.

Good Company delivery zone

Uiteraard wordt je geen miljardair door hard te werken. Net als elke goede industriële magnaat, zal je onderbetaalde werkvolk de klus moeten klaren. Werknemers kunnen worden ingehuurd om alle werkzaamheden van je bedrijf uit te voeren. Zelfs het ontwerpen van nieuwe producten, kun je door hun laten uitvoeren.

Plaats een arbeider aan een werkbank en hij verandert gespecifieerde materialen in nuttige modules. Koeriers transporteren de modules dan intern verder naar andere werkstations, waar de producten dan verder verfijnd worden. Op deze manier stromen er aan de ene kant grondstoffen je fabriek binnen, en komen ze aan de andere kant uit als afgewerkte producten zoals nieuwe zakcomputers, draagbare spelconsoles, …

Logistiek

In Good Company heb je een grote logistieke vrijheid. Je kan in het begin je productieproces optimaliseren met orderpickers en koeriers. Later kan je transportbanden toevoegen, zodat het productieproces volledig geautomatiseerd wordt. Je hebt volledige autonomie en je kan zelf bepalen waar en wanneer elk product behandeld wordt.

Good Company Transport Band

De logistieke mogelijkheden in “Good Company” zijn eindeloos. Deze eindeloosheid is vaak een groot struikelblok, waarin vele games de mist in gaan. Zo zien we vaak slechte interfaces in tycoon spellen, die ervoor zorgen dat zulke automatiseringen slecht werken. Gelukkig, is dit hier niet het geval.

De nette en gemakkelijk te navigeren visuele interface van Good Company is een kleine triomf. Zonder deze zouden de gameplay al rap frustrerend worden. Rekken en paletten verschijnen meteen als knooppunten met inventarissen, je kan dan simpelweg deze makkelijk met elkaar verbinden. Ook wanneer je opslagcapaciteit mist, wordt je onmiddellijk door je persoonlijke assistent gewaarschuwd waardoor je actie kan ondernemen om het probleem op te lossen. Wanneer het dan toch mis gaat, heeft dit vooral te maken door je eigen management. Het leuke is dat je het productieproces en logistiek kan optimaliseren naar wil, zodat alles als een trein loopt.

Evolutie

Het succes van een bedrijf rust op kwaliteit en innovatie. Dat is in Good Company niet anders. Je moet ervoor zorgen dat het prestige van je product altijd goed blijft. Dit wil zeggen dat je voldoende vernieuwingen en verbeteringen moet doorvoeren. Dit doe je door research te doen naar betere en technologische geavanceerde componenten. Het is belangrijk om aan de eisen van de veeleisende consument te blijven voldoen. Denk dan vooral aan levensduur en betrouwbaarheid van een product.

Good Company Research

Ons eindoordeel

Een goede tycoon spel kan je vele uren speelplezier zorgen, en we kunnen vaststellen dat Good Company er zo één is. We houden ervan wat Chasing Carrots met deze game gedaan heeft. Ze hebben een goed concept gecombineerd met een uitstekende interface. Hierdoor kan je jezelf in-game eindeloos verbeteren. Zo kun je streven naar de perfecte productielijn om vervolgens een zo hoog mogelijke winst te halen.

Toegegeven, het perfectioneren van je productieproces vergt wel enige inzicht en kan een echte uitdaging zijn. Vooral als je wat verder gevorderd bent, kan deze uitdaging af en toe zorgen voor frustratie. Maar wanneer je alles optimaal op elkaar afgesteld hebt, is de voldoening groot.

Als je een gamer bent die van actie, avontuurlijke of flitsende gameplay houdt, zal Good Company waarschijnlijk niets voor jou zijn. Maar als je van het tycoon genre houdt, dan kunnen we Good Company echt wel aanraden. Dit is veruit het beste wat we in lange tijd, in deze genre, hebben gezien en we hebben enkel lof voor de ontwikkelaars van deze game.

Hulp nodig?

Heb jij ook al Good Company kunnen spelen? Of ben je van plan om deze game aan te kopen? Heb je nog vragen of opmerkingen?
Laat het dan zeker weten in een reactie onderaan dit artikel.

Lukt het niet om Good Company op game PC te spelen? Dan is het misschien tijd voor upgrades of een nieuwe game PC. Evolve Gaming kan je hiermee zeker en vast verder helpen! Contacteer ons dan vrijblijvend via onze webshop .