House Flipper + Garden Flipper DLC – PC Game Review

House Flipper, een spel van Publisher “Play Way” is een game waar je in de rol kruipt van een vastgoed makelaar die huizen opkoopt, meestal in slechte staat, deze dan weer in goede conditie brengt of volledig restaureert om hem dan met winst verder te verkopen. Het verbouwen van een woning is allesbehalve prettig, wij vroegen ons af of play way het interessanter kon maken en hebben House Flipper voor enkele uren gespeeld.

Beginnen in House Flipper

Je start in een kleine keet die, wanneer je er voor het eerst binnenstapt, smerig is en helemaal ondersteboven ligt. Het eerste wat je best doet is de boel opruimen en kuisen. Wanneer je hier klaar mee bent, kun je via de laptop op je bureau een eerste opdracht binnenhalen.

house flipper

Je eerste werkjes zullen vooral bestaan uit het schilderen van wanden, opruimen en opkuisen van ruimtes. Dit is een goede manier om de besturing van de game beter te leren kennen. Ondertussen bouw groeit je reputatie en krijg je meer en betere klusjes aangeboden. Vaak zijn de klussen die je aangeboden krijgt uiteenlopend en omslachtig. Zo moet je bijvoorbeeld een nucleaire overlevingsbunker installeren op vraag van je klant.

house flipper

Tijdens elke klus heb je een progressie meter waarop je kan aflezen hoe ver je staat met je huidige karwei. Vanaf een bepaald percentage kan je de job al afronden, ook al is niet alles uitgevoerd wat de klant gevraagd heeft. Je zal dan wel minder geld ontvangen voor het verrichte werk.

Naarmate de game evolueert zul je ook je vaardigheden kunnen verbeteren en materiaal kunnen upgraden. We gaan even een opsomming van alle vaardigheden maken:

• SCHOONMAKER

Reinig alles met een mop, je gevels, vloeren, kasten, badkamer, etc. Op je radar zie je waar het vuil zich bevindt zodat je deze makkelijker kunt opsporen en reinigen.

• SCHILDER

Schilder de wanden in je gewenste kleur of naar de eisen van je klant en creëer zo de juiste sfeer bij elke renovatie.

house flipper
  • SLOOPER

Bij verbouwingswerken hoort natuurlijk ook sloopwerk, dat is in house flipper niet anders. Breek muren uit met je zware hamer en ontvang telkens punten. Met deze punten kan je dan je vaardigheden verbeteren zodat je zwaardere hamers kan kopen of meer spierkracht kan ontwikkelen.

• BOUWER

Bouw nieuwe muren en wordt een echte bouwmeester. Hoe meer muren je bouwt, des te meer vaardigheidspunten je ontvangt, hierdoor bouw je op termijn 5 muurblokken tegelijk.

• KLUSSER

Je zal ook veel klus opdrachten krijgen, monteer radiatoren, werk aan elektriciteit, pleister muren of plaats nieuwe tegels in de badkamer.

house flipper
  • ONDERHANDELAAR

Haal het maximale uit je vastgoed. Bij verkoop van je woning zal je van verschillende potentiële kopers een bod ontvangen. Je kan meteen akkoord gaan of onderhandelen over de prijs. Naarmate je vordert in de game zullen je vaardigheden toenemen zodat je nog meer winst uit je woning kan halen.

Je eerste huis in House Flipper

house flipper

Wanneer je genoeg geld hebt verdient kun je een eerste huis kopen. Op je laptop kun je naar de aangeboden huizen kijken die te koop staan. De huizen die je koopt zijn meestal in erbarmelijke staat en het is aan jouw om deze terug in topconditie te krijgen. Ga je voor een volledige renovatie of spendeer je minder tijd zodat je snel een kleine winst kunt boeken? De keuze is aan jouw.

Bij je eigen woningen zul je al je vaardigheden, die je geleerd hebt tijdens de klussen, moeten toepassen om je project tot een goed eind te brengen. Verander de indeling van de woning door muren uit te breken, plaats een extra badkamer, decoreer en speel zo in op de noden van potentiële kopers. Wanneer je project is afgerond ben je klaar voor je eerste verkoop. Het hoogste bod die je ontvangt, zal je dan kunnen accepteren of onderhandelen. Houdt wel rekening dat als de koper niet akkoord gaat met je tegenbod, de verkoop afspringt. Ook betaal je de veilingkosten.

Gameplay van House Flipper

House flipper is een game die je bestuurt met je muis en toetsenbord. De game speelt vlotjes en alle functies en clicks reageren prima. Voorheen had je, wanneer je over een toetsenbord met een azerty indeling beschikte, het probleem dat er bepaalde toetsen niet correct geconfigureerd waren. Je moest dan in Windows je toetsenbord indeling naar Engels US veranderen. Bij één van de laatste updates is dit niet meer nodig, men heeft een optie toegevoegd bij de in-game menu om je toetsen te adresseren.

Update 02/04: Garden Flipper DLC

House Flipper

Play Way heeft ondertussen de Garden Flipper DLC geïntroduceerd. Deze DLC voegt verschillende nieuwe items toe en gameplay functies aan het game. Spelers krijgen nu de mogelijkheid om de perfecte tuin voor hun eigendom te maken. Natuurlijk zal je, net zoals in house flipper, eerst klussen moeten aannemen om de functies van garden flipper te ontgrendelen en te leren.

Maai het gras met een trimmer, graaf gaten om coniferen te planten, hak bomen om met een bijl, trek onkruid uit, leg grasmat en koop nieuw tuinmeubilair. Net als in het basisspel, kan je makkelijk van tool wisselen om het werk gedaan te krijgen. Als je bijvoorbeeld grasmat wilt leggen, zal je eerst het gebied moeten vrijmaken. Vervolgens kun je grasmatten aankopen via de in-game tablet. De grasmatten kun je dan makkelijk uitrollen om het braakliggend stuk mooi met gras te bedekken. Natuurlijk, hoe meer je deze werkjes uitvoert, hoe meer ervaring je opdoet. Zo kun je upgrades kopen en sneller leren werken om sneller en goedkoper te kunnen werken.

Garden Flipper Plants

Een mooi afgewerkte tuin zal de waarde van je vastgoed aanzienlijk kunnen laten stijgen. Wanneer je tuin afgewerkt is, kun je aan een tuinwedstrijd meedoen. Afhankelijk van de score die je behaalt, stijgt de waarde van je woning. Kopers zullen meer betalen voor een huis met een mooie tuin!

Het lijkt hard werken, maar Garden Flipper weet te behouden wat House Flipper zo leuk maakte: het is ontspannend. Er is geen druk om een taak te voltooien, enkel om een missie te voltooien, wat zelfs dan een zorgeloze ervaring is. Voor velen onder ons zal Garden Flipper een mooie toevoeging zijn op het spel. Het was toch wel een minpunt dat je tuin er belabberd bij lag wanneer je net een volledige renovatie van je woning achter de rug had.

Garden Flipper Before - After

Conclusie

Heeft play way ons weten te overtuigen met deze game?

Het antwoord ligt in het midden.

Het is een game over het verbouwen en verkopen van huizen. Laat net het verbouw-gedeelte het punt van kritiek zijn. Wie in het echte leven al verbouwt heeft weet dat dit geen pretje is, in de game is dit niet anders. De game ziet er wel mooi uit en steekt goed in elkaar, maar hij gaat na een tijdje toch vervelen. Het zoveelste huis waar je telkens dezelfde vuilniszakken moet opruimen, wanden moet uitbreken en douchebakken moet plaatsen. Het wordt eentonig na een tijd. De game was een leuke ervaring en we zijn er over het algemeen meer positief dan negatief over. De Garden Flipper DLC heeft het weer wat spannender gemaakt. Ook is het prachtig hoe je jouw tuin kan inrichten, maar wie maait nu graag het gazon? Al bij al kunnen we deze game toch appreciëren en staat hij toch wel garant voor uren speelplezier. Dit is een game die je, wanneer je enkele maanden gestopt was met spelen, weer volledig mee kan nemen. Toch zijn er nog enkele punten van verbetering.

Enkele verbeteringen die we  graag zou willen zien zijn:

• de mogelijkheid hebben om de woning uit te breiden omdat het
    perceel groot genoeg is