Nvidia brengt samen met Microsoft “Real-Time Raytracing” (RTX) naar PC Games

Op de “Game Devoloper Conference” van 2018 in San Francisco hebben Microsoft en Nvidia een aankondiging gedaan. Ze gaan hun krachten bundelen om de “real-time raytracing” RTX technologie dit jaar te lanceren voor PC Games.

De eerste game waar je dit gaat tegenkomen is een game die we eerder dit jaar ook al onder de loop namen, namelijk Metro Exodus.

Samenwerking Nvidia en Microsoft

Microsoft en Nvidia zijn hard aan het werk geweest om een standaard API te ontwikkelen speciaal voor RTX. Microsoft zal DirectX Raytracing (DXR) toevoegen aan DirectX 12 die Nvidia op hun beurt zal gebruiken om hun RTX te ontwikkelen, dit om de technologie te optimaliseren voor de Nvidia Volta.

“Dit is waar iedereen in de game industrie al jaren van droomt”

Dat vertelde Toni Tomasi, een medewerker van Nvidia, die in de grafische wereld al wat op zijn kerfstok heeft. Hij heeft onder andere gewerkt bij 3DFX, Apple en SGI.

Alvorens je te hard van stapel loopt moeten we toch even vermelden dat je huidige grafische kaart de technologie niet zal kunnen verwerken. Zelfs de beste kaarten van dit moment op de markt zullen hier moeite mee hebben, je zal een Nvidia Titan Volta nodig hebben maar die kost al snel 3000 euro.

Dit gezegd hebbende kijken we toch uit naar deze technologie omdat dit de gehele game-industrie een boost zal geven en naar een hoger niveau zal tillen.

Wat kan je verwachten van RTX?

De combinatie van RTX en DXR zal game devolopers in staat stellen om ongelooflijke graphics te produceren in games, alles zou zich veel realistischer gedragen dan nu het geval is. Microsoft legt uit dat de huidige graphics gelogen zijn, de huidige techniek om 3D op een scherm weer te geven wordt “rasteriation” genoemd en heeft voor tientallen jaren goed dienst gedaan. De huidige games zijn zo geëvolueerd dat er meer lagen, realisme en belichting gebruikt wordt die eigenlijk niet echt compatibel met “rasterization” is omdat deze enkel beelden tekent wat de camera lens ziet.

DXR is gebouwd op DirectX en normaliter zullen de GPU’s die capabel zijn om DX12 te draaien, DXR ook kunnen runnen. Dit is uiteraard goed nieuws voor AMD fanboys die zich misschien al zorgen begonnen te maken dat de Radeon hier op temijn door zouden verdwijnen.

AI technologie in RTX

De AI-happy Tensor cores die je in de Volta Chips kan terug vinden zal de beelden extra scherp maken door een techniek die “denoising” heet, de manier waarop raytracing werkt, is dat je rays in een scène fotografeert, als je naar een typisch frame met HD-resolutie kijkt, zitten er ongeveer twee miljoen pixels in, een spel wilt deze meestal uitvoeren op ongeveer 60 frames per seconde, en je hebt meestal vele malen meer rays per pixel nodig. Dus je hebt het over het hebben van honderden miljoenen, tot miljarden rays per seconde, zodat je vele tientallen, misschien zelfs honderden, rays per pixel kunt krijgen.

Zoals in een CGI Film

Hier gebruikt men honderden, soms duizenden Rays per pixel. De uitdaging hier is, en zeker voor games, hoe meer rays je afvuurt, hoe langer het duurt om dit te renderen.

RTX

Hoe zal dit dan in games verlopen?

Wat het doet is minder Rays gebruiken maar intelligente Filters, om de pixels te reconstrueren. Door het gebruik van artificiële intelligentie kan men een neuraal netwerkt trainen om beelden sneller de construeren met minder samples, dus de Tensor cores kunnen beelden renderen met een hogere kwaliteit in minder tijd, dit is een van de sleutels om RTX te kunnen gebruiken.

De technologie zal echter de huidige “rasterization” techniek nog niet opzij kunnen duwen, simpelweg omdat de bestaande consoles de dag van vandaag niet het vermogen hebben om dit aan te kunnen.

Dit gezegd hebben zal het nog enkele jaren duren eer dit toegankelijk wordt voor elke gamer. Voorlopig zal je diep in de buidel moeten tasten en zal je er niet optimaal van kunnen profiteren omdat de huidige game ontwikkelaars simpelweg nog voor “rasterization” zullen gaan omdat de meeste hardware momenteel dit als limiet heeft.

Hier een demo van wat ons te wachten staat.