Uit de oude doos: Thief: The Dark Project

Eens om de zoveel tijd zullen we een populaire game uit het verleden bespreken, vandaag zal dat Thief: The Dark Project zijn.

De game van “Eidos Interactive”, die in 2009 verkocht werd aan Square Enix, en gemaakt door “Looking Glass Studios” werd bij lancering in 1998 niet meteen een groot succes. Het was een First-person stealth spel met fantastische grafische beelden in zijn tijd en laat tot op vandaag veel moderne games ver achter zich op gebied van gameplay.

Thief: The Dark Project

Waarom is Thief: The Dark Project nog steeds zo populair?

Thief: The Dark Project was hoogstwaarschijnlijk de eerste FPS waar die je in stealth mode moest spelen en heeft veel andere game developers geïnspireerd.

Zeker is dat Thief: The Dark Project het genre en de games beïnvloed heeft en mogelijk hebben vele games diezelfde tendens gevolgd, zoals Splinter Cell. Er zijn zelfs overeenkomsten, groot of klein, gevonden in games zoals System Shock 2, Deus Ex, Fallout 3 en Assassin’s Creed.

Alle bovenstaande games hadden verwijzingen naar Thief of een vergelijkbare gameplay-mechanica, of misschien zelfs enige inbreng van de ontwikkelaars van de Thief-serie.

Thief was geen mainstream-titel en sloeg bij de meeste mensen niet meteen aan, hoewel ze wel veel lof kreeg voor de originaliteit en dit één van de bestsellers van Looking Glass Studios is geworden. Het vormde wel een cult volg-gemeenschap. Half-Life werd slechts weken van tevoren gereleased, daarom was de aandacht van de meeste mensen waarschijnlijk daarop gericht.

Het Verhaal

In het spel ben je Garrett, een jonge snaak die ooit een zakkenroller op de straten is geweest om te overleven.
Op een dag wordt Garrett betrapt door een mysterieuze man, een bewaker, waarvan Garrett de inhoud van zijn tas wilt stelen. Als de man hem vraagt om met hem mee te komen zal Garrett in eerste instantie niet meteen meekomen, uiteindelijk doet hij het toch uit nieuwsgierigheid.

Garrett die volwassen werd had dan jaren in een bewaarder kamp geleeft, hij heeft daar dan ook een training gekregen van deze mysterieuze bewaker. Garrett had echter andere plannen dan het leven van een bewaker te leiden, hij zou alles wat hij geleerd heeft gebruiken om te gaan stelen.

Hij begint gewoon met het roven van landgoederen van edelen, oude vrienden uit het gevang helpen en het verkennen van oude ruïnes op zoek naar goud en ander waardevolle voorwerpen die hem de financiën geven voor zijn huur en nieuwe wapens te betalen.

Op een bepaald moment geraakt hij echter in een diep complot verzeild, hij moet wat oude artefacten opgraven en deze gebruiken om het relikwie dat bekendstaat als het ‘Oog’ te heroveren.
Nadat hij verraden is door zijn werkgever, ontdekt hij dat een oude heidense cult bekend als de “Trickster” een comeback maakt, hij moet ze stoppen door onwaarschijnlijke banden te smeden met de “Hammerites”, die de “Trickster” en zijn heidense volgelingen verachten.

thief: the dark project

Thief: The Dark Project Gameplay

Thief: The Dark Project verschilt van de meeste FPS games omdat deze meer gefocused is op Stealth-mode dan op Combat-mode. Elke missie speelt zich dan ook af s’nachts, waar Garrett die met zijn donkere mantel zoveel mogelijk in het duister blijft met de bedoeling niet ontdekt te worden.

De bediening van deze game was echter niet helemaal wat je ervan verwacht, zo was er bijvoorbeeld een ergernis die je kon krijgen als je ergens bovenop een constructie wou geraken, je moest al op de perfecte punt staan voor het te laten lukken, anders zou je personage er gewoon afvallen wat dan de bewakers zou alarmeren, wat je natuurlijk al heel de missie aan het vermijden was.

Ook was de snelheid waarmee je kon lopen, of het springen ook een probleem, het koste je dikwijls het leven of verlies van health. Je kon ook makkelijk ergens van de zijkanten afglippen. De besturing was niet het sterkste punt in deze game, later zou dit wel beter worden bij zijn opvolger.

Dit gezegd hebbende bleef Thief: The Dark Project toch één van de beste games uit zijn tijd, de combinatie van een FPS met stealth-mode waarbij je artefacten moest stelen was een goede cocktail.

Deze game was niet perfect maar heeft de aanzet gegeven naar de vele prachtige games die na hem gekomen zijn, daarom is Thief een zeer belangrijke game tot op heden.

Trailer

We gaan je nog even de Trailer meegeven gelijk hij getoond werd op E3 in 1997.