Valorant Review – een onbekende bekende

Valorant, een game van “Riot Games“, doet ons ergens aan denken. Het is echter moeilijk te plaatsen en kan niet anders dan het zo te omschrijven: Counter Strike op steroïden. Iets wat ons meteen opviel na enkele uren het spel te spelen.

Met bovenstaande uitspraak wil ik toch de positieve elementen van deze game benadrukken. Het game concept van Counter strike staat al jaren zijn mannetje in de constant vernieuwende game wereld en valt nog duidelijk in de smaak bij vele gamers. Valorant is dan ook een game die een strakke tactische gameplay combineert met een mix van, op karakter gebaseerde, vaardigheden. Deze vaardigheden zorgen voor een noodzakelijke strategische gameplay. Hoewel het (momenteel) allemaal relatief beperkt en sober is, heeft deze game toch de juiste troeven in huis om een topper te worden.

De Gameplay

Valorant Gameplay

In Valorant speel je met 2 teams, bestaande uit 5 spelers, tegen elkaar. In totaal worden er per match 25 rondes gespeeld, het team met de meeste overwinningen is de winnaar. Je hebt, net zoals in Counter Strike, 2 fracties. De fractie van het aanvallende team en de fractie van het team die de bom locatie moeten verdedigen. Halverwege de match wordt er van fractie gewisseld.

The stakes are high, omdat je maar slechts één leven per ronde krijgt. De focus ligt dus op nauwkeurigheid en skills. Kortom, de game laat weinig ruimte voor fouten. Beide teams moeten de juiste verhouding vinden van het kopen van uitrusting (zoals wapens, bepantsering en vaardigheidskosten) op basis van toegewezen geld, die afhangt van de prestaties, per ronde. De hoge intensiteit en tempo zorgt ervoor dat het tij op elk moment kan keren.

Vaardigheden

Valorant gameplay

Riot Games introduceert ook een hoge X-factor in deze game, zo hebben agenten elk hun unieke vaardigheden en ultimates. Je zou hun bijna kunnen vergelijken met helden. Dit komt dan vooral omdat de vaardigheden een eigenschap zijn van je uitrusting.

Twee vaardigheden zijn beperkt in gebruik, maar gelukkig kun je ze meenemen naar de volgende ronde, zelfs als je gedood wordt. De basisvaardigheid van je agent, vult zich aan tijdens het doden van een vijand. Het is dan ook belangrijk dat je deze vaardigheden en ultimates op het juiste moment, vooral tijdens competitieve wedstrijden, gebruikt.

Ik vindt het heerlijk om te spelen als agent Raze. Deze karakter is een aanvallende agent die verschillende krachtige explosieven als vaardigheid gebruikt. Bij zijn ultimate kan de speler zijn vijanden met een rakettenwerper bestoken. Nog een persoonlijke favoriet, Reyna, heeft de vaardigheid zichzelf te genezen. Ook kan ze vijanden slechtziend maken en ongrijpbaar of zelfs onzichtbaar worden.

Het is een grote klus om alle vaardigheden van de 11 agenten op te noemen, maar ze zijn gemakkelijk te ontleden door hun verschillende rollen. Elke agent is op zijn eigen manier effectief en dodelijk, zolang je maar begrijpt in welke rol ze spelen. Dit is zeker van toepassing wanneer je met een team speelt. Wanneer je bekend bent met deze technieken, zal je ook snel het tactiek van je tegenstander doorhebben.

Wapens kopen

Valorant Wapens

Het kopen van wapens voor elke ronde kan soms een hele opgave zijn. Wat is nu de juiste tactiek? Moet je die mooie machinegeweer kopen? Moet je nu al je geld uitgeven of wacht je enkele rondes af? Deze kleine beslissingen kunnen soms de winst of het verlies van een match bepalen.

Toegegeven, het kost wat tijd om in het ritme van de game te komen. Zeker als je niet gewend bent aan het micro-managen van een in-game economie in een FPS. Toch zorgt dit laagje van tactiek en management voor een verfrissend extra.

Voorlopige beoordeling

Valorant heeft door zijn leuke en verslavende gameplay een sterke basis neergezet. Dit is natuurlijk het belangrijkste onderdeel voor een first person shooter van deze stijl. Hoewel “Riot Games” niet direct een nieuwe weg inslaat, zullen de helden elementen, agent-vaardigheden en dynamiek voldoende vernieuwing geven. De gameplay is intensief en, buiten de standaard sloopstijl en aangepaste Spike Rush gerekend, simpel. Tevens vermeld ik ook erbij dat de game zich nog steeds in de ontwikkelingsfase bevindt.

Is Valorant een topper in zijn genre? Nee, maar de game bezit voldoende gameplay elementen en mogelijkheden, om een topper te kunnen worden. Het zal wachten zijn op toekomstige updates van de ontwikkelaar. In de tussentijd biedt deze game je voldoende speelplezier en tactiek om je uren zoet te houden.

Wil je een game pc aankopen om Valorant te kunnen spelen? Stel dan in onze configurator je eigen game pc zelf samen.
Heb je nood aan upgrades? Contacteer ons dan, we kunnen je vast en zeker verder helpen.

Heb je nog vragen of opmerkingen die we kunnen toevoegen aan de review? Reageer dan op dit artikel, onderaan de pagina.